Az első villa beállítása
A Sur-Ron terepmotor alapvető mountainbike típusú, méretű villákat használ, így könnyedén cserélhető bármilyen ismert márkára (fox, rock-shox, stb.)
Az egyik villaszár lehet fémrugós vagy légrugós modelltől függően (FastAce, RST Killah, DNM USD-8S., stb.)
Ha a villád Air/levegős típusú, akkor be kell szerezned egy teleszkóp-pumpát (a Decathlonban kb 8500,-), ezzel tudod állítani a keménységét, hogy megfelelő keménységet kapjon, keress rá a villád táblázatára a neten, hogy lásd mennyire kell fújnod a te súlyodhoz.
Ha ez egy rugós típusú villa, akkor az rugót kell állítani a villán lévő tekerővel. A rugós és a levegős villának is van egyaránt előnye és hátránya, de mindkettő tud hatékonyan működni.
A másik villaszárban a csillapítás van, minden villán alapból van egy kompressziós szabályozó és egy visszapattanó szabályozó.
Tömörítés/Kompresszió: azt az erőt szabályozza, amelyen a becsúszószár mozgását lassítja. A kompressziós csillapítást, általában olajjal érjük el. Ez az olaj egy kompressziós körön kering, és az áramlás korlátozásával a összenyomódás keményebbé válik, és sokszor teljesen zárható/lockolható is.
Tehát alapvetően minél jobban betekered a gombot, annál nehezebb lesz a villát összenyomni. Végül használhatod a villa zárását/lockolását, hogy megakadályozd a villa rugózását pl. De választhatod a teljes kitekerését is így egy puha kényelmes rugózásod lesz.
Csillapítás: A csillapítás(rebound) szabályozza azt a sebességet, amellyel benyomott villád finoman visszaáll, vagy visszapattan az összenyomott állapotából és visszatér eredeti helyzetébe..
Tehát a visszapattanás ellentétes a tömörítéssel, a túl lassúnál a villának nincs ideje, hogy helyreálljon a következő igénybevételhez, és ha ez elkezd halmozódni, majd végül nem lesz több rugó utunk. Ha túl gyorsan jön vissza, pattan, és akkor elveszti a tapadását a kerék.
Mi az ideális beállítás? Meg kell találnod a sajátod: súlyod, sebesség, stílus és a terep viszonyok ez mind szerepet fog játszani ebben. Fontos megjegyezni, hogy a szuszpenzió célja a tapadás maximalizálása a keréken; ezt úgy teszi, hogy a gumid minél inkább a talajon tartja.
Vannak akik elkezdik a közepén, míg mások azt mondják, hogy 0-tól indulnak, mindkettő jó, a lényeg, hogy ha időt szánsz rá, meghálálja.